Tips Kerja Sementara !





Assalamualaikum. Duduk dekat rumah, bangun, tidur dan makan. Itu yang akan buat aku langsung tak produktif. Kalau rasa nak produktif sikit aku akan joging sekitar tasik kelana jaya, tasik taman jaya atau tasik subang jaya. Ikut mood dan keaadaan cuaca. Hahaha.

Semalam tanggal 27 November 2013. Aku dapat pengalaman baru untuk kerja sementara. Sepatutnya, dah lama aku patut kerja sementara ni. Tapi, aku dah decide untuk kerja after MUET examination. Bukan apa, nak cocentrate lah katakan. Hahaha. Aku try mintak kerja dekat area taman rumah aku. Untuk pengetahuan rumah aku dikelilingi terlampau banyak peluang pekerjaan. Sunway pyramid, summit, Subang avenue, Subang parade dan banyak lagi. So, nak dijadikan cerita aku pergi apply kerja disebuah pasaraya. tak perlu kot nak mention pasaraya apa. Haha. Berikut adalah perbualan kami.

Di information counter
Aku: Kak, sini ada kerja kosong?
Pekerja: Ada, abang masuk sana, amik pass dekat pak guard selepas tu jumpa saya dekat dalam.

Aku telah dibawa ke Office pasaraya tersebut. Dan diminta untuk isi application form yang setebal 4 helai. Aku paling malas nak isi bende ni. Sangat memenatkan. Its oke. Kalau kita diterima bekerja dekat situ. Berbaloi jugak lah, kalau tak diterima. hmm. sangat tak berbaloi.

Di Office
Penemuduga: Ada diploma ke ? Diploma apa?
Aku:              Ya. Diploma electrical engineering.
Penemuduga: kenapa awak nak kerja sini?
Aku:              saya nak cari pengalaman. Lagipun, sebelum ni, saya ada dapat offer interview from TM dan                        Maxis. tapi saya tolak. sebab saya nak kerja sementara dulu.
Penemuduga: So, you tahulah tentang electrical. Tahulah tentang wiring ?
Aku:              Saya tak mahir, sebab universiti more to theory tiada praktikal.
Penemuduga: Saya tak boleh terima awak. sorry, kami perlu orang yang boleh kerja lama dekat sini. Kami                         perlu latih mereka. Kami tak perlukan orang yang hanya kerja untuk sementara. lagi pun                               kelayakan kamu sangat tinggi. saya tak boleh terima. blablablablablablablablablabla.........
Aku:              Oke, terima kasih Puan.

 #End Conversation#





P/s: Konklusi yang boleh aku dapat ialah, kalau sesiapa yang nak kerja sementara tu, jangan cakap yang kita nak kerja sementara, jangan cakap kita ada diploma, degree atau kelayakan melebihi SPM. Cukuplah sekadar hanya cakap ada SPM sahaja.




1 comment:

QZ92 said...

banyak kali gua kena mcm ni bro. last2 gua kerja kedai buku haha. senang!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...