Aku Sayang Malaysia:Temubual khas,bersama Warga Myanmar.

Aku nak bagitahu, aku bersyukur sangat..sangat sangat !! jadi warga Malaysia.Eh ! Kenapa aku ni,dah buang tabiat eh ??ahaha. Straight to the point je la, dekat tempat kerja aku nih,perlukan sangat orang bekerja,bak kata orang putih 'Vacancy' la katakan.:D. So yang majoriti yang datang dekat tempat kerja aku untuk aply kerja dekat situ,kebanyakannye foreign aka pendatang asing kalau ada yang warga tempatan pun just budak budak lepasan PMR. Bos aku memang tak nak amik budak under 16 nih. Nak dijadikan cerita,tempat aku kerja kena rush dengan pihak Imigresen,maka tertangkaplah warga-warga asing yang kerja dekat situ.Yang ada permit,kira selamat lah,yang takde tuh,konfem kena hantar balik negara dorang. Then,lepas beberapa hari kejadian tu, warga asing warga myanmar datang ketempat aku kerja.Cadangnye nak kerja balik la dekat situ,tapi bos aku tak kasi. Yela,mana taknye,kalau dah kena rush,konfem-konfem la,takkan ambik balik pekerja asing kan ?Tapi aku kagum dengan semangat dorang.nak tahu sebab ape ?ikuti perbualan kami :


Aku: Eh! sebelum you kerja mana ye ?
Foreign worker: saya kerja itu Tioman island.*dengan bahasa Malaysia yang agak kurang fasih.
Aku: Ouh! Sebagai ape? berapa sebulan you dapat ?
Foreign worker: saya kerja masak-masak dekat sana.gaji empat ribu.banyak woo..
Aku: Wah! banyak you dapat kan?empat ribu you buat ape?
Foreign worker:saya kasi itu kampung 1 ribu lebih,lagi itu saya simpan.
Aku: Wah ! banyak bagus you.Datang sini buat ape?gaji sini murah dari sana.
Foreign worker: Sana sudah tutup,itu air sudah naik.takpe lah,asalkan dapat duit kasi kampung sana.
Aku: Bagus la you! saya kerja sini pun rasa tak cukup juga.mynmar sana oke ?
Foreign worker: Sana banyak teruk, tembak sana-sini. hari-hari mati.
Aku: Yeke?wah .banyak takut.
Foreign worker: Goverment sini bagus.Negara demokrasi !






Kachin Independent army (KIA),dipilih melalui sukerelawan







Ini bukan gambar perarakan,sesungguhnya penglibatan kaum wanita amat diperlukan





Keadaan yang senantiasa dalam  merbahaya untuk penduduknya





Golongan muda seawal umor 18 tahun,digalakkan untuk memasuki  (KIA) .Kita ?





Rasa nak menitis air mata pun ada jugak.walaupun,aku dapat duit PTPTN, tapi aku still mintak duit dekat family aku if, aku terdesak,walaupun tak banyak.Mak aku sering pesan.Kalau takde duit,bagitahu la dekat mak,mak tak nak kau sampai makan meggie. Eh,ape sedih-sedih pulak nih.HAHA.okei continue our story.Tak sampai satu bulan kerje.dye dah kena tangkap.Dye kata dye ada permit,tapi ntah la.Bos aku cakap   ,pekerja asing ada kasta .maknanye dye kasta bawahan lah.dan,tak boleh kerja dekat tempat eksekutif macam dekat shoping mall,security, atau tempat-tempat lain,kecuali dengan permission orang atasan

Aku pun cakap dekat diri aku,betapa untungnya Malaysia nih kan? macam-macam dah kerajaan kasi.tapi rakyat,tak nak hargai.malah ada yang menentang.Ini bukan pasal politik atau seangkatanya.Tak perlulah demonstrasi jalanan atau perkara perkara yang boleh menjejaskan keharmornian negara.Negara kita amalkan sistem demokrasi,dan ada saluran undang-undang yang termaktub dalam perlembagaan , tidak boleh digubal tanpa persetujuan dewan parlimen.so,hargainya lah.Just opinion.



AKU SAYANG MALAYSIA !!

Rujukan:
KIA: Kachin Independent Army =merupakan askar negeri Kachin yang menentang askar negara,untuk menjadikan negara mereka negara demokrasi,serta bertindak sebagai pengaman negeri mereka.Sila rujuk sini !





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...