Pesanan Ikhlas daripada Seorang Rakyat yang prihatin terhadap Kereta Api Tanah Melayu.

Cuti Semester eeh. Bukan cuti sekolah.HAHA.:)


Asssalamulaikumwarahmatullahiwabarakatuh !Cuti yang dinanti nanti pun sudah tiba. Haha.seriass rasa sekejap gila lah.ni semua gara gara UiTM la,yang buat rules baru iaitu Short sem la katakan.huhhH.Memang takde masa nak enjoy.Tapi memang better gila lah kan.At least dorang memang peka terhadap situasi sekarang.Budak budak UiTM mamang suka sangat cuti awal awal ni.walaupun agak payah nak back up semua subjek.tapi Boleh lah.Satu langkah yang terbaik yang dilakukan oleh pihak UiTM sendiri.Eh ! asal cite UiTM pulak nih ?haha.Okei,sekarang aku nak refresh balik ape yang telah aku buat sebelum sampai dirumah tercinta ni.Cewahh.haha.

  • Pendaftaran koko sem 3.
  • Pendaftaran kelas.
  • Clearence kolej.
  • Simpan barang dekat stor.
  • Tak lulus ujian Lesen Komputer *rahsia kita je.:P
  • Dapat Lesen L.haha.:)
  • Simpan fixie tercinta.
  • em.ha. balik naik KTM. shuuuuuuuuu.. laju gilaa macm sipuutt doe !!


Dengan bangganye aku cakap Siput ni lagi laju dari Keretapii !Damn.Tahniah Encik siput !

Aku bukan nye ape ouh. aku tak kata pun naik keretapi jarak jauh nie tak bagus walaupun ternyata ia memang selamat dan terbukti keberkesanannya.Cuma dari segi perkhidmatan je aku tak puas hati.Dari segi layanan aku rasa pihak KTM sendiri mmberikan layanan yang terbaik dari awal hinggalah tamat perjalanan aku.


Aku nak listkan beberapa perkara yang Menimbulkan ketidakpuashatian aku:
  • Usia Tren/Gerabak yang agak berusia.kalau tak silap pembuatanya daripada Korea pada tahun 1994
  • Kemudahan didalam Tren yang tidak dibaik pulih
  • Tambang yang mahal berbanding bas
  • Tempoh berhenti yang agak lama disesetengah stesyen,menimbulkan ketidak selesaan
  • Lampu tidak dimatikan sepanjang perjalanan
  • Hanya mementingkan kelas pertengahan dan atas sahaja,berbanding kelas bawahan.

Antara langkah langkah yang boleh pihak KTM sendiri perbaiki adalah:
  • Pembelian gerabak baru daripada negara membangun dari segi kemudahan keretapi
  • Dengan pembelian gerabak baru baru,kos penambahbaikan dapat diturunkan sekaligus meningkatkan lagi mutu pemasaran serta jenama KTM sendiri.
  • Pengurangan kadar tambang yang agak tinggi berbanding kemudahan awam lain dan mungkin ada kaitan dengan gerabak gerabak yang sudah usang.
  • Kerajaan as a Goverment harus membantu KTM dalam meningkatkan mutu tersebut.
  • Tidak hanya mementingkan keselesaan dikelas eksekutif sahaja malahan harus diselarikan terhadap kelas bawahan juga.
  • Menempatkan beberapa pegawai KTM disetiap gerabak.

Haha. dah macam Tesis je aku buat ouh.agak agak boleh cemerlang tak kajian yang aku buat ni,walaupun ,ia pertama kali aku naik KTM nih.haha. Yang kat atas ni,hanya cadangan je,diatas pemerhatian sebagai rakyat yang peka.Sesungguhnya,takde niat pun nak kutuk apatah lagi mengkritik. hanya memberi pandangan :).Yang baik itu datang daripada Tuhan dan sesungguhnye yang keji serta buruk itu datang dari saya.


P/s:Terima kasih terhadap Pegawai KTM yang peka terhadap laptop saya.Nyaris nyaris tak tertinggal :D




2 comments:

CIK FIA said...

sangat sokong!!! :D

Elol said...

Terima kasih diatas sokongan anda cik fia :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...