Hikayat Mer0ng Mahawangsa,Antara Filem Aksi Terbaik Malaysia!! THUMB UP LAHh~


Tajuk Filem:
Hikayat Merong Mahawangsa

Pengarah:
Yusry Abd Halim

Penerbit:
KRU Studios

Tayangan (Malaysia):
10 Mac 2011



Hikayat merong mahawangsa,dengar je tajuk cite nih mesti korang ni cite bangsawan kan??heee.sebenrnya jangkaan korang meleset gila!mngkin dah ramai tgk cite nih an??bet0l tak??so tak pyah la nak terangkan panjang sepanjang panjang lebar tentang cite nih.oke bagi,yg tak tgk lagi citer nih,disertakan sin0psis untuk memaksa anda,supaya pergi beramai ramai ke pawagam!hee:C


Sinopsis:
Pada tahun 120, Empayar Rom ketika itu dibawah pemerintahan Hadrian sementara di negara China, Dinasti Han merupakan sebuah empayar yang kuat dan telah memperluaskan pemerintahannya ke negara Asia Tengah. Sewaktu angkatan Rom sedang membaik pulih kapal mereka di Goa, mereka meminta pertolongan Merong Mahawangsa mengiringi Putera Rom ke Langkasuka (dikatakan terletak di utara Malaysia) untuk berkahwin dengan seorang Puteri China yang cantik dari Dinasti Han.
Bagaimanapun, puak lanun dari Geruda mempunyai perancangan yang berbeza. Mereka memutuskan untuk menculik Puteri China dan menjadikannya sebagai tebusan. Di hujung pengairan Selat Melaka, Merong Mahawangsa dan angkatannya diserang oleh Geruda. Dapatkah Merong Mahawangsa menyelamatkan Puteri China dan menyatukan baginda dengan Putera Rom bagi sebuah perkahwinan yang menemukan dua tamadun besar dari negara Timur dan Barat?

Oke??dah pham??kalaw tak pham lagi,tak tahu nak ckap cumne lagi!:DD.untok pngtahuan korang dah dua kali aku tgk cite nih!hee:C.memg la jumlah tu agak sket ,tapi untok pertama kalinye dalam sejarah,aku tgk wayang nie first time la orang kata,aku tgk dua kali untok cerita yang sama.caya lahH! ini bermakna,cerita Merong Mahawangsa nie,berkualiti dan mampu menarik para penonoton ke pawagam,ditambah kehadiran pelakon pelakon antarabangsa.memang susah nak cari pelak0n yang mampu berdialog dalam bahasa melayu nih! im proud of u lah!! disini saya sertakan senarai para pelakon Hikayat Merong Mahawangsa:
 Pelakon:
Stephen Rahman Hughes
Jing Lu
Gavin Stenhouse
Craig Robert Fong
Eric Karl Henrik Norman
Keith Chong
W. Hanafi Su
Dato’ Rahim Razali
Khir Rahman
Ummi Nazeera
Nell Ng
Jehan Miskin
Umi Aida
Kuswadinata
Mano Maniam
Ravi Sunderlingam


Stephen Rahman Hughes
Gavin Stenhouse
Ummi Nazeera
Jing Lu


Ha,hebat bukan??memg hebat gila la kan!cakap pun tak guna jugak kalaw korang stil tak pegi!haishh~papepun,yusry tetap perlu diberikan pujian kerana mampu menghasilkan,filem epik zaman silam yang banyak mengajar erti keperitan serta perjuangan dan sedikit genre k0medi yang sedikit sebanyak mewarnai filem terbabit:D




Untuk ini saya beri  4/5 bintang lah.keep it up Hikayat Merong Mahawangsa;D



2 comments:

myzasuki said...

nak pegi wayang tade kawan ~
tape lahh..
nnt leh download kt internet ;)

hairul aqua said...

Nntie bAlik kita tgk wyng!;D
hapuskan cetak r0mpak.
belilah yang original!hee;C

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...