LUAHAN HATI BUAT EMAK





Firstly,nak bagitahu mak masak ikan keli masak cili api tadi,memang sedap sangat.walaupun agak lambat aku nak makan,dan mak asyik mengeluh sebab takde sape nak makan masakan mak tu.aku asik memarahi adik yang terlampau memilih makanan.tapi mak hanya memerhatikan saje.aku tahu,dihati seoarang ibu.masakan tidak,masakan yang dimasak penuh dengan titik peluh serta pengorbanan nye.tidak aku dan adik-adik hargai.aku sedar,yang aku adalah abang.abang yang bakal memimpin keluarga ini,apabila mereka tiada.aku tahu,sebab ape mak aku tidak mahu aku keluar malam,bergaul dengan budak yang tak tentu hala,melepak dan bersosial.aku tahu semua itu.emak nak aku jadi contoh yang terbaik untuk adik-adik ku yang masih kecil.ketahuilah mak,bahawasanye,aku sudah pandai untuk memikirkan baik dan buruk sesuatu.mungkin aku sering membentak kerana asyik dikongkong,dijaga bagai seorang anak kecil.aku hanya melihat kebebasan diluar sana.namun hakikatnye,aku tak tahu ape yang bakal akan terjadi luar sana.mak pernah berkata,rajin-rajin la belajar.nantie,boleh ubah nasib keluarga kita.ayah kaw kerja kilang je.mak teringin sangat nk tengok kaw berjaya.mak nak kaw pimpin keluarga kita nih.kalaw takde pelajaran,macam mana nak ubah keluarga kita.aku sedar semua tu.walupun keluarga kita tak pernah terputus makanan terputus hubungan.namun aku amat terkilan dengan kesungguhan ayahku bekerja,setiap hari dan balik lewat malam.sedang aku hanya tahu meminta sahaja.aku sedar semua tu.ingat lagi time kecil dulu,aku akan membentak,menangis meraung,berguling-guling dipasaraya.jika aku tidak dapat sesuatu yang aku ingini.mak dan ayah akan turuti kehendak ku,kerana mak tidak mahu menyesal jika aku tidak dapat ape yang aku inginkan.aku sedar nak jadi anak yang taat pada ibu bapa adalah tidak sesukar yang aku fikirkan.aku amat bersyukur memiliki ibu seperti mu yang sering kali menasihati ku tentang agama,sesungguhnye,nasihatmu itu sering ku abaikan,sering ku endahkan.namun ku tahu,agama dan pelajaran adalah pengubah hidupku.emak sering memarahiku,namun aku tahu dye sayangkan aku,dan mahu aku jadi yang terbaik untyk dirinya.aku tahu betapa sukar,hendak melahirkan seorang bayi,pengorbanan mu itu,tidak dapat ku balasi dengan hanya kata-kata namun segulung ijazah sahaja yang mampu kuhadiahkan jika itu yang mampu mengembirakan hatimu.aku sedar,tanpamu,aku tidak mampu untuk melangkah ke dunia ini,tanpamu aku tidak mampu menjadi insan yang berguna,tanpamu juga aku tidak mampu bernafas dengan sebegitu segar hingga ke hari ini.aku ingat lagi,rambutku disisir rapi,bajuku digosak tanpa sebarang kedut,bedak dipipiku putih mewangi.aku masih ingat lagi amanatmu,sebelum ku kesekolah,belajar betul,nanti boleh dapat no satu.mak pun bangga.seringkali aku termenung seorang diri.apakah pengorbanan ku selama ini sudah mencukupi,adakah aku anak yang dye harapkan selama ini,adakah aku sudah membanggakan dirinye.mungkin baginye sudah.tapi bagiku,aku belum puas untuk memuaskan hatinye.aku senantiasa mendoakamu.AMIN.





2 comments:

.cik syana. said...

layan sebaiknye ibumu. gembira kan lah hatinya selalu sementara ibumu masih ade. bukan sng setiap ibu nak mendidik setiap anaknye tuk mnjadi yg trbaik. hidup remaja sosial tu pas brjaya pn boleh. byk masa lg.

p/s: sayunye lgu dlm entry ni.#nges
rindu arwah mak sesangat! hm :'(

Muhammad Hairul Nizam said...

terima kasih 3! sangat.bukan tak hargai.kadang2 remaja ni,suka kebebsan.tapi ape yg dilakukn ibu bpa tu betul demi kebaikan kita jugak.:)insyAllah.sedekit demi sdikit berubah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...