Malaysia Juara Bola sepak Sukan Sea. Tapi apa yang mereka Buat dengan membalasnya ?



Its over Indonesia ! Champion To be Malaysian Team.


Assalamualaikum ! Sekali lagi syabas diucapkan atas kejayaan malaysia sebagai Juara sukan sea untuk sukan Bola sepak. Keberanian mereka dalam menggempur sayap garuda yang terbentang luas ,menjadi santapan paling enak untuk diratah mereka atas kejayaan mereka dirantau ini,sekali gus membuktikan bahawa,kemenangan Malaysia keatas Vietnam edisi sukan sea sebelum ini,bukanlah kemenangan percuma atau nasib.Walaupun terpaksa naik barracuda .HAHA.:) Sesungguhnye,anak-anak muda Malaysia telah membuktikan kepada benua asia tenggara bahawa mereka tiada tolak bandingnya.Kemenangan ini,harus lah dikongsi bersama jutaan peminat serta penyokong Harimau malaya didalam negara mahupun diluar negara. Namun sukan sea yang dijadikan medan terbaik untuk mengeratkan lagi hubungan dikalangan anggota pertubuhan asia tenggara,telah dicemari dengan pelbagai tomahan sekaligus merencatkan matlamat utama sukan sea supaya ditubuhkan.


Definasi Sukan sea dari wikipedia.

Pada asalnya, Sukan Asia Tenggara diberi nama Sukan Semenanjung Asia Tenggara atau Sukan SEAP. Pada 22 Mei 1958, semua delegasi dari negara semenanjung Asia Tenggara menghadiri Sukan Asia ke-3 di Tokyo, Jepun untuk melakukan perjumpaan dan telah disetujui banyak pihak untuk mengadakan pertubuhan sukan ini. Sukan SEAP dibentuk konsepkan oleh Laung Sukhumnaipradit iaitu Naib Presiden Komiti Olimpik Thailand. Cadangan ini diterima dan sukan ini dipromosikan untuk negara semenanjung Asia Tenggara.



Melalui,catatan diatas menunjukkan bahawa,terdapat pelbagai usaha yang telah direncana pemimpin terdahalu dalam megorak langkah yang terbaik untuk mengeratkan lagi hubungan negara asean yang terdiri daripada 10 buah negara yang mendaftar. Jom tengok ape yang mereka buat untuk menaikkan kemarahan penduduk Malaysia seterusnya akan mengakibatkan hubungan kedua-dua negara akan terus bergolak dan bergolak.



Sudah Terang lagi bersuluh.


Inilah realitinya yang perlu kita hadapi

Bendera Malaysia  ! Adakah kita harus berdiam diri ?Tepuk dada !

Bendera dipijak, Melambangkan pemikiran mereka yang sangat cetek tentang sensitiviti.

How dare ?Guna Bomoh  lagi tu?Oke ! ini tipu ! BHAHA.:)



Kita tak boleh nak salahkan 100%  terhadap mereka yang telah memperlakuan aksi sebigini rupa.Lupakan segala episod Sukan Sea ,lupakan  ibu emas di Stadium Gelora Bung Karno di Jakarta.Sekarang bukan masa untuk mepersenda atau mengutuk negara si pemenang dan si pengalah. Kembali ke matlamat asal penubuhan sukan sea di asia tenggara khususnya,Walaupun Pelbagai perkara yang berlaku ketika berlangsungnya Sukan sea di dua buah bandar Indonesia ,Palembang dan Jakarta.Bukan niat untung mengapi api kan,namun itu kenyataan yang perlu kita tangani .Antaranya ialah :
  •  Isu jalur bendera Malaysia yang tidak cukup.
  • Layanan pihak media dari negara luar.
  • Isu sabotaj.
  • Tidak menghormati lagu kebangsaan negara bertanding.

Tapi yang penting Malaysia adalah :


Juara Ibu Segala Emas

Mereka lah wira-wira kita. realy proud to be Malaysia ever and ever :)



 Selingan Terakhir !!



Show it HARIMAU MALAYA !


Oke!Bai .
 

2 comments:

kreepykrunchy said...

tak pro langsung la diorang ni..bakar bendera,pijak bendera..ish2..

Muhammad Hairul Nizam said...

tu la pasal, kalau peminat terlampau fanatik dengan bola sepak,tanpa memikirkan sensitiviti.haihh.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...